Wijngoed Laurensford en Vergelegen - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu Wijngoed Laurensford en Vergelegen - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu

Wijngoed Laurensford en Vergelegen

Blijf op de hoogte en volg Hanny en André

11 Januari 2020 | Zuid-Afrika, Somerset West

Vandaag blijven we in de buurt van ons verblijf. Net om de hoek aan de voet van de Helderberg liggen Laurensford en Vergelegen.

Laurensford is anno 1700, maar de gebouwen zijn nieuw. Moderne panden liggen verspreid over het terrein met verschillende winkeltjes, een coffeeshop, een schoonheidssalon, een kunstgalerie, een wijnkelder en een museum over de edelstenen en steensoorten die men hier in Z.A. vindt. Er is ook een kinderopvang. Dat is handig voor de ouders die even van de kinderen af willen.

Bij de coffeeshop hebben we keuze uit heel veel soorten koffiebonen. Uit Afrika, maar ook van elders uit de wereld. En er staan ook hoge, mooi opgemaakte, zoete taarten.

Opvallend veel Zuid Afrikaners gaan in het weekend naar een wijngoed om elkaar te ontmoeten. Je viert er je verjaardag, het vrijgezellenfeestje of je gaat picknicken op het uitgestrekte terrein. Iedereen heeft in het weekend wel een reden om weg te gaan van thuis en te genieten van de vele wijnhuizen met hun mooie tuinen, de markten en andere activiteiten die er georganiseerd worden. De meeste wijngoederen zijn gratis. Een enkel landgoed vraagt 10 rand pp.

Helaas mogen bijna nergens honden mee het terrein op. Bij Laurensford echter wel en dat is te merken. Er komt zelfs iemand met een naaktkat aan een lijntje.

Alle wijngoederen hebben wel ergens een beek langs het terrein lopen, een vennetje aangelegd of een fontein in de tuin. In bijna alle fonteinen zijn kinderen welkom om te spelen.

Wijngoed Vergelegen zijn de buren van Laurensford. Het is een totaal ander landschap. Waar Laurensford een open modern karakter heeft, is Vergelegen oud en bosrijk. Met dikke oude eiken en veel hortensia's. Willem Adriaan van der Stel, de zoon van Simon van der Stel, kreeg in 1685, 30.000 hectare grond om een wijngaard te maken. De oude Hollandse land- en wijnhuizen en enkele eikenbomen van meer dan 300 jaar oud staan er nog.

Het is werkelijk een mooi historisch landgoed.

In de avond zijn we uitgenodigd voor een braai bij Michael. We willen niet met lege handen aanschuiven en nemen van Vergelegen rode en witte wijnen mee.

Voordat we naar huis gaan, gaan we eerst nog langs bij Stefanie's. Een familie restaurant in Somerset West, wat hoger gelegen uitkijkt over de baai.

Het eten is heerlijk verfijnt en het ijs verrukkelijk.