Franschhoek - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu Franschhoek - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu

Franschhoek

Blijf op de hoogte en volg Hanny en André

02 Januari 2020 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Het wordt een mooie zonnige dag vandaag, 28 graden. We gaan een mooie landelijke route rijden naar Fransschoek. Het stadje waar de Hugenoten uit Frankrijk zich vestigden in 1688.

We komen langs Stellenbosch waar we vorig jaar ook zijn geweest. Wellicht brengen we dit stadje volgende week nog een bezoek.

We rijden langs berghellingen met schitterende wijngaarden en oud Hollandse landhuizen. De appeltjes, abrikozen en citrusvruchten hangen aan de bomen om te rijpen in de stralende zon.

Onze eerste stop is op landgoed Babylonstoren. Dit is een van de oudste Nederlandse Farms op de Kaap. In 1692 is dit stuk land toegekend aan Pieter van der Byl, door de gouverneur in die tijd, Simon van der Stel.

Inmiddels is deze, van oorsprong zijnde wijngaard, uitgegroeid tot een enorm landgoed met meer dan 300 planten, bloemen en bomen.

Ze maken naast wijn allerlei producten die maar te bedenken zijn van wat er ter plaatse groeit. Zeep, kruiden, sap en ijs etc. Ook hebben ze een slagerij, kaasmakerij en een noten winkel. Het buitenterras heeft dan ook alleen maar verse producten op de menukaart staan. We genieten van dit prachtige park.

We rijden verder naar Fransschoek waar we een lekker visje eten. Op zich stelt het stadje niet veel voor. Maar aan de mainstreet is het gezellig. Veel autentieke winkeltjes en restaurants.

Dan volgt een mooie bergpasroute. Slingerend langs een enorme stuwdam. Het landschap met zijn hoge bergen lijkt wat op de bergen ten zuiden van Ronda.

Als we weer aan de zuid kant komen van de bergen. Zien we de witte wolken als watten over de bergtoppen hangen en de kustlijn van Somerset West. Een plaatje, we zijn waarlijk in het paradijs beland.