Beklimming Helderberg - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu Beklimming Helderberg - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu

Beklimming Helderberg

Blijf op de hoogte en volg Hanny en André

05 Januari 2020 | Zuid-Afrika, Somerset West

Vandaag is het iets koeler. Het is bewolkt en 22 graden als we naar het national park, de 'Helderberg' gaan. We leggen daar een wandelroute af van 2.2 km, de kortste route ;-p

Het is zondagmorgen en er zijn veel gezinnen die op het gras picknicken of zelfs al met de braai in de weer.

Gelukkig is het niet al te warm, de route gaat flink bergopwaarts. Het paadje naar boven blijkt ook een snelweg voor de termieten. We kunnen niet stil gaan staan, ook niet om een foto te maken, want dan beklimmen de mieren ons direct.

De nationale bloem van Zuid Afrika, de Protea, is volop aanwezig in het gebied. Prachtige planten en bloemen staan dicht bebost langs het pad. Er zijn veel mooie gekleurde vogels, zoals het parelhoen, kolibries, kanaries en wevers, bijna niet vast te leggen. Gelukkig kan ik een bergschildpad, die ons pad kruist, wel op de foto zetten. André ziet ook nog een kleine ree in de verte springen.

De route was meer dan lang genoeg voor ons. Een mooie wandeling met uitzicht over Somerset West en de zee. Nog te weinig energie, helaas.

We nemen een kopje cappuccino in het restaurant beneden. De serveerster heeft haar dag niet, althans we krijgen die indruk.

Als we met de auto naar beneden, naar de kust, rijden is het 25 graden. We parkeren onze auto op de zgn. particuliere parkeerplaats van deze keer, Cornelius. Een bijna tandloze man, die aangeeft op onze auto te passen als we weg zijn. Zo gaat dat overal waar we parkeren.

Het is druk op de boulevard en het strand. Hoofdzakelijk donkere 'badgasten'. Het is vandaag nog geen strand voor blank en zwart zo te zien. Er zijn geen aantrekkelijke terrasjes of eethuizen te vinden. De boulevard valt ons tegen. We besluiten Cornelius maar weer op te zoeken. We betalen 2 rand, dat is volgens Suzie voldoende. Blij kijkt hij niet en met open hand probeert hij er tevergeefs bij André nog wat bij te krijgen.

We rijden naar het vertrouwde Stellenbosch voor de lunch.