Kaap de Goede Hoop - Reisverslag uit Kommetjie, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu Kaap de Goede Hoop - Reisverslag uit Kommetjie, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu

Kaap de Goede Hoop

Blijf op de hoogte en volg Hanny en André

08 Januari 2020 | Zuid-Afrika, Kommetjie

De dag begint weer met het zonnetje. Het belooft opnieuw een mooie dag te worden. Na een goed vullend Zuid Afrikaans ontbijt (deze keer een boerenontbijt) vertrekken we richting Kaapstad.

Dan een afslag naar de kust, langs eindeloze sloppenwijken. Doorrijden had Michael ons gezegd en dat doen we.

Gelukkig gaat het allemaal goed. Het is erg druk op de weg en dat scheelt. Via Muizenberg en Vishoek komen we bij Simonstad aan. Een kustplaats genoemd naar Simon van der Stel. Daar bij Bertha op de koffie. Een prachtig uitzicht vanaf de tafel over de haven.

Bij de haven staat een standbeeld van een Deense Dog met de naam Just Nuisance (alleen overlast).

Dit is de enige hond ooit die officieel aangesteld is bij de Royal Navy. Tussen 1939 en 1944 heeft hij gediend bij de HMS Afrikaner. Just heeft een officiële onderscheiding gekregen. Hij werd 7 jaar oud en heeft een Memorial graf gekregen in de heuvels van Simonstown. Een mooi verhaal.

We lopen een stukje over de steiger. Er zijn veel duik liefhebbers en vissers. Een moderne waterfiets komt terug van een vermoeiend tochtje.

Als we bij de afslag komen, naar Kaap de Goede Hoop, staat er een lange file. We hebben geen zin om hierin te gaan staan. Er is in principe ook weinig te zien, het gaat om het gevoel op het meest zuidelijkste stukje te hebben gestaan. Omdat er inmiddels ook nog wolken hangen, besluiten we om bij Smitwinkelvallei door te rijden naar Kommetjie. Het is hier weer heerlijk rustig. Buiten de paden van de toeristen. We rijden door naar Noordhoek. Een dorpje met mooie landhuizen met groene weiden en veel maneges. Een ritje te paard op het strand is hier heel normaal.

Net als vorig jaar stoppen we weer bij restaurant Jake's.

De terugweg gaat via een van de mooiste kustwegen van de Wereld. Met uiteindelijk een zicht over zee op de kust van Kaapstad. Helaas is het bewolkt, anders zouden we de tafelberg kunnen zien.

De route gaat verder via Kirstenbosch, een nationaal park aan de oostzijde van de tafelberg. Hier krijg je nog een beetje het beeld van hoe de natuur er vroeger uit heeft gezien. Veel hoge bomen en groene beplanting. Het zonnetje schijnt hier weer.

Over de beruchte N2 rijden we weer het donkere weer in richting Somerset West.

Ondanks de bewolking was het nergens koud. De temperatuur lag tussen de 22 en 28 graden.