Swellendam en Montagu - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu Swellendam en Montagu - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu

Swellendam en Montagu

Blijf op de hoogte en volg Hanny en André

06 Januari 2020 | Zuid-Afrika, Swellendam

De dag begint bewolkt. We maken vandaag een lange autorit naar Swellendam. Prima weer daarvoor. De afstand is ongeveer 200 km.

Zo ver we kunnen kijken zien we akkerbouw. Het gele koren is een tijdje geleden geoogst en de landerijen worden begraasd door schapen en paarden. Eigenlijk heeft het veel weg van het binnenland van Spanje, de weg die wij kennen tussen Malaga en Sevilla.

We denken dat Spanje even ver van de evenaar af staat als Zuid Afrika. Dat daarom de natuur van beide landen zo op elkaar lijken.

Rond middaguur komen we in Swellendam aan. Bij het aanblik waan je je in de vorige eeuw. Swellendam werd in 1747 gesticht door Nederlandse kolonisten. Het is een van de oudste blanke gemeentes in Zuidelijk Afrika, na Kaapstad en Stellenbosch. Het stadje is genoemd naar de gouverneur Hendrik Swellengrebel en zijn vrouw Helena ten Damme.

We besluiten gelijk te gaan lunchen bij Old Goal. De oude gevangenis. De tomatensoep is op, maar we krijgen daarvoor in de plaats een verrukkelijke pastinaak pompoen soep, met brood van de gril. We kunnen de Zuid Afrikaners die er zitten bijzonder goed verstaan. Het lijkt of de taal hier minder vervormd is dan elders.

In de schuren van het restaurant staan nog oude houten met de handgemaakte boerenkarren. En ook buiten vinden we het toilet.

Na de lunch maken we een wandeling door het oude stadje. Er zijn nog mooie oude pandjes en kerken te bezichtigen.

Even later vertrekken we naar Montagu, 55 km. Een bergdorp uit 1705 gesticht door Hertog Montagu. Engels en Britse adellijken.

Voordat we er komen moeten we door een bergpas rijden. Een gat in de berg geeft toegang tot dit stadje. Bovenop deze toegang staat een oud Engels Ford. Deze is vanaf de weg niet te zien. We worden de hele week al met borden langs de weg gewaarschuwd voor Bobejanen. Maar we hebben ook hier geen baviaan gezien.

We zien op de VVV kaart de straat Piet se pad en Wessels. Geinig, deze naam komen we veel tegen in Zuid Afrika. Cornelius Hermanus Wessels blijkt een belangrijk politicus te zijn geweest. Een prominent figuur in de Oranje-Vrijstaat.

Het is al 16 uur als we besluiten terug te gaan. Via de lange Toit toltunnel rijden door de vallei, tussen twee bergketens, weer richting Kaapstad. Een prachtige route van ongeveer 176 km.