Balule privaat wildreservaat - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu Balule privaat wildreservaat - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Hanny en André Wielen - WaarBenJij.nu

Balule privaat wildreservaat

Blijf op de hoogte en volg Hanny en André

15 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

15-8
De ochtend begint lekker zonnig. Ook vandaag wordt het weer 30 graden. De reis van Hazyview naar Balule in het noordelijk deel van het Krugerpark is niet ver. Deze keer maar 1:30 uur rijden.
We komen door een heuvelachtig gebied met enorm veel huisjes waarvan elk deel een sectienummer heeft. Dwarsloop A-B-C, Marijane A t/m E. Casteel etc. Hier en daar worden weer nieuwe percelen klaargemaakt voor bebouwing.
Zo ver als we kunnen kijken zien we kleine huisjes op kleine perceeltjes. Het lijkt alsof de inheemse bevolking zich hier verzameld heeft.
Als we uit de reuring van van het onvoorspelbare en drukke verkeer zijn wordt de vegetatie droger en zien we de savanne komen, met hier en daar Afrikaanse bomen en struiken.
Links en rechts van de straat staat de stroomdraad van het Krugerpark. Deze worden af en toe onderbroken door een grote indrukwekkende toegangspoort.
Dit kilometers lang; dit is het terrein van de wilde dieren en we zien dan ook al snel een giraffe blaadjes van de bomen eten.
We maken een pitstop ter hoogte van Hoedspruit. Gaan lekker languit zitten op de veranda en bestellen een cappuccinno, het is 33 graden.

Na een uurtje starten we weer op. We hoeven niet ver, de ingang van Balule reserve bevindt zich aan de rechterkant. Als we de formaliteiten hebben geregeld en hebben betaald mogen we met onze eigen auto door het gebied van de wilde dieren naar Sausage Tree Safari Camp. Hier gaat de elektrische poort netjes voor ons open en staat de gastvrouw ons al op te wachten. We zijn vroeg, maar dat is geen probleem. We zijn de eerste gasten van vandaag.
Met een welkomstdrankje in onze hand staan we even later op de veranda onder een mooie rieten kap, met uitzicht over de savanne.
De lodge is pas vernieuwd, met meer dan 50 man is er in drie weken iets prachtigs van gemaakt. Het rieten dak en de veranda zijn vernieuwd en al het stuc en schilderwerk is opnieuw gedaan. Een plaatje.
De relatief jonge gastvrouw komt uit Pennsylvania en heeft hier haar man Mathew leren (zij was toen travelagent).
Als het drankje op is en we even hebben genoten van het uitzicht, worden we meegenomen naar de tent. Er zijn 5 tenten en wij hebben de laatste aan de rand van het terrein. Van de tent zijn alleen de zijkanten en de voorkant te zien, het dak is wat hoger dan de tent en is van riet, achter aan de tent is een sanitair gebouwtje gekoppeld. Elke tent heeft zijn eigen badkamer en toilet. De douche is in de buitenlucht. De douche begint binnen, maar er zit achter de douchedeur geen buitenmuur. Lange leve de vrijheid. Ik hoor nu al de Hyena's lachen!
Achter en naast en voor de tent staat het schrikdraad van 1,5 meter hoog. Er staat 9000 volt op. Dat moet voldoende zijn....

Om 14 uur zitten we weer aan de lunch onder de veranda, samen met een Nederlands gezin. Zij komen uit Zwolle. We komen erachter dat de man des huizes, de broer van Amos kent. Tja, het zal ook niet. Het gezin heeft twee meiden, waarvan er één sprekend op Isabella lijkt.(nichtje van ons). Ook in doen en laten, hoe kan het.
Dan verschijnen er ook italianen, een man en vrouw van ongeveer 30 jaar. Gezellig kletsen we aan tafel bij. Gelukkig het klikt goed. Dat is fijn als je samen 4 intensieve safari's van 3 uur gaat doen.

Om 16 uur (na de snack) worden we verwacht bij de jeep om de eerste gamedrive te doen. We krijgen allen water mee.
Mathew rijdt en Polite is de spotter. Wij gaan netjes in de stoeltjes achter ze zitten. Nieuwe safari cap op die ik net gekocht heb. Rijden maar.
Het park is 19.500 km2 groot (half Nederland) en de dieren kunnen vrij gaan en staan waar ze willen. Dus het wordt echt zoeken naar.

Het park is ook droog, het heeft al 4 jaar niet meer echt geregend.
We stoppen voor het aanschouwen van elegante impala's, kleine steenbokken, prachtige vogels en heel veel andere kleine dieren. Niet ver van de logde treffen we een kudde buffels, deze blijken moeilijk te traceren. We hebben mazzel, ze zijn deze keer in onze omgeving. De crew is blij, dat zie je. De buffel is een van de gevaarlijkste wilde dieren op het land, al zou je dat niet zeggen. We nemen een rek en strek pauze, met een drankje en een hapje, als de spotter de omgeving veilig heeft verklaard.
Mathew verteld over de sterren en wijst met zijn laserpen aan hoe je het zuiden kunt vinden. De maan staat hier in een andere stand dan bij ons. Het halve maantje hangt als een hangmat onderin.

We zien die avond olifanten, giraffen, bushbaby's en als toetje de zwarte zeldzame neushoorn met een jong. Het is uniek dat je zoveel dieren treft in één game. De dieren hebben het door de droogte moeilijk. Olifanten moeten bomen omvertrekken om wortels en sappen te kunnen verkrijgen en ze halen steeds meer schors van bomen af om bij de zachte vezels te komen. Er liggen dan ook veel bomen omgetrokken en er zijn veel bomen zonder schors dood. De winter is bijna voorbij (1 sept), hopen dat het in de lente beter wordt.

In het pikkedonker rijden we Sausage Tree weer binnen en kunnen na het opfrissen direct door naar de kraal voor het diner (de kraal is een in een kring afgezet terrein met struiken of stokken). In het midden van de kraal brand een kampvuur. De tafels zijn mooi in Afrikaanse stijl gedekt en rond het kampvuur gezet. De kok komt vertellen wat hij heeft gemaakt. We krijgen gevulde paddestoelen, kudu vlees van de bbq, met verse groenten en een heerlijk toetje na.

We maken het niet laat, morgen moeten we om 5 uur weer op voor een nieuwe game drive. André, super enthousiast en fanatiek, is toto.